Zastrzeżenie karty

Zastrzeżenie karty

W przypadku gdy zgubimy kartę płatniczą lub zostanie nam skradziona, czyli mamy pewność że nie odzyskamy naszej karty to jedynym sposobem aby uchronić wypływ naszych pieniędzy z konta, jest zastrzeżenie karty.

Jest to trwałe i nieodwracalne zablokowanie możliwości dokonywania wszelakich transakcji przy użyciu karty. Nie wykonamy żadnych płatności z użyciem karty, nie można nią płacić w sklepach, w punktach usługowych. Nie ma wtedy możliwości dokonywania zakupów w internecie, ani nie wypłacimy kartą pieniędzy z bankomatu.

 

Sposoby zastrzegania kart

 

Przez aplikację mobilną – najszybszy sposób zastrzegania karty, to zalogowanie się w aplikacji mobilnej i wskazanie którą kartę chcemy zastrzec,

 

Przez serwis internetowy – Każdy bank posiada w swoim serwisie internetowym taką opcję. Więc należy się zalogować na stronę naszego banku i w opcji zastrzeganie karty wybrać którą kartę chcemy zastrzec, jeśli posiadamy więcej kart do konta.

 

Zastrzeżenie kartyTelefonicznie –  W większości banków jest specjalna infolinia pod którą można dzwonić (24h/7 dni) aby zastrzec kartę. Należy przygotować się na to, że podczas rozmowy pracownik banku poprosi nas o podanie danych, które zweryfikują naszą tożsamość, a następnie trwale zablokuje kartę i po dezaktywacji poda datę, godzinę i minutę jej zastrzeżenia.

 

Dla przypomnienia jeśli klient zgubił lub skradziono mu kartę płatniczą niezależnie jakiego banku to może zadzwonić pod jeden numer (+48) 828 828 828 by ją zastrzec.

Ten wspólny numer został powołany do życia przez Związek Banków Polskich jako odpowiedź na problem klientów. Dzwoniąc pod numer (+48) 828 828 828, automatyczny system przekieruje nas do wskazanego banku, na linię odpowiedzialną za zastrzeganie kart. Ta infolinia działa całodobowo, 7 dni w tygodniu, także za granicą, korzystanie z tej usługi jest darmowe i nie wymaga podawania żadnych danych.

Osobiście – w każdym banku można zastrzec kartę poprzez osobistą wizytę w placówce banku. Jednakże zastrzeganie kart w placówce bankowej może mieć wadę. Ponieważ aby pracownik banku przyjął naszą dyspozycję, musimy okazać dowód tożsamości. To może być niemożliwe eśli karta i dowód były w portfelu, którego nam ukradli.  W takiej sytuacji konieczna będzie wizyta na komisariacie i zgłoszenie kradzieży dokumentów.

W przypadku, gdy straciliśmy wszystkie dokumenty, najszybszym rozwiązaniem jest kontakt z bankiem za pomocą infolinii.

 

Zastrzeganie zgubionej lub skradzionej karty jest bezpłatne.

 

Po zastrzeżeniu karty staje się ona bezużyteczna, co z jednej strony daje ci bezpieczeństwo twoich pieniędzy ale jednocześnie może narazić Cię na spore niedogodności. Ponieważ bank raczej nie wydaje nowej karty od zaraz. Dlatego na nową kartę trzeba poczekać kilka dni do dwóch tygodni.  W tym czasie nie wypłacisz pieniędzy z bankomatu ani nie zapłacisz kartą za zakupy.  Jedynie będzie możliwa wypłata gotówki poprzez osobistą wizytę w banku.

Odpowiedzialność banku za kradzież z konta

Wraz z momentem zastrzeżenia karty, bank przejmuje odpowiedzialność za kradzież pieniędzy z konta. Od czasu wejścia w życie unijnej dyrektywy PSD2, czyli od 14 września 2019 roku, nasze ryzyko jest ograniczone do kwoty 50 euro. Zgodnie z ustawą o elektronicznych instrumentach płatniczych od momentu zastrzeżenia karty bank ponosi całkowitą odpowiedzialność za wszystkie nieuprawnione transakcje skutkujące kradzieżą naszych pieniędzy (o ile nie doszło do nich w wyniku naszego niedbalstwa). Gdyby więc – już po zastrzeżeniu – miały miejsce kolejne tzw. nieautoryzowane operacje na koncie, bank „jest obowiązany niezwłocznie zwrócić klientowi kwotę tej transakcji,

Od jakiegoś czasu polskie banki oferują również możliwość ubezpieczenia karty, co może przydać się w przypadku, gdy zbyt późno zorientujemy się że nie ma jej w naszym portfelu. Ubezpieczenie przenosi odpowiedzialność za nieuprawnione użycie karty na bank na czas określony w umowie ubezpieczenia.

Zasady te nie obowiązują, kiedy nieautoryzowane transakcje są wynikiem naszego rażącego niedbalstwa i braku rozwagi. Ma to miejsce w sytuacjach gdy osoby:

nienależycie chroniły swój PIN

pozostawiły kartę w bankomacie,

nie dokonały niezwłocznego zgłoszenia utraty karty,

przekazały kartę osobom trzecim,

nie monitorowały na bieżąco obciążeń rachunku karty.