Branża fryzjerska – prawidłowe nazewnictwo na paragonach

FRYZZ3Z dniem 1 marca 2015 roku w każdym zakładzie fryzjerskim obowiązkowym elementem wyposażenia będzie kasa fiskalna. Do tego czasu fryzjerzy powinni dopracować nazewnictwo towarów i usług, które znajdzie się na paragonach.

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących [Dz. U. 2013, poz. 363] w par. 8, ust.1, pkt 6 i ust.2 instruuje, jak powinna brzmieć nazwa towaru, lub usługi umieszczona na paragonie. Przede wszystkim musi ona w sposób jednoznaczny  opisywać daną pozycję, aby umożliwić niebudzącą wątpliwości identyfikację zarówno klientowi, jak i organom podatkowym. Fakultatywnie może być ona poszerzona o dodatkowy opis, przy czym dozwolone jest stosowanie skrótów.

Najważniejsza cechą nazwy umieszczonej na paragonie jest jednoznaczność, z jaką pozwala na przyporządkowanie adekwatnej stawki podatku VAT. W tym kontekście niedopuszczalne jest, aby pod jedną nazwą kryły się towary, lub usługi opodatkowane różnymi stawkami.

Przy definiowaniu nazw towarów i usług na potrzeby fiskalne należy unikać uogólnień. Dla zakładu fryzjerskiego niedozwolone jest więc użycie jednej nazwy „usługa fryzjerska”. Należy doprecyzować, jaki właściwie ma ona charakter – np.: „usługa fryzjerska damska”, czy „usługa fryzjerska damska z farbowaniem”.

Jednocześnie, jak wskazuje w swoim piśmie dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP1/443-1202/13/AJ) nazwy wykorzystywane w kasach rejestrujących użytkowanych na potrzeby ewidencjonowania w branży fryzjerskiej nie trzeba nadmierne rozbudowywać choćby poprzez definiowanie osobno każdego rodzaju strzyżenia („strzyżenie włosów długich”, „strzyżenie włosów półdługich”, „strzyżenie włosów krótkich”, itp.). Nie jest to wprawdzie uznawane za błędne, ale wprowadza zbędne komplikacje.

Źródło: BIULETYN VAT, Platforma Księgowych i Kadrowych nr 22/2014 (220).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Udowodnij, że jesteś człowiekiem *