Funkcjonalne powiązanie może usprawiedliwiać wliczenie w koszty promocji cudzego produktu

14.4.espressoW sytuacji, kiedy podatnik pozyskuje zyski ze sprzedaży cudzego produktu, może on wliczyć w koszty wydatki poniesione na jego promocję.

Firma należąca do międzynarodowej grupy kapitałowej osiąga przychody głównie ze sprzedaży kapsułek do ekspresów do kawy, które produkuje grupa. Firma ta jest wyłącznym dystrybutorem tych kapsułek na terenie naszego kraju. Aby zwiększyć sprzedaż kapsułek, których zbyt jest możliwy tylko wśród użytkowników ekspresów do kawy, spółka organizowała często akcje promocyjne mające zwiększyć sprzedaż ekspresów, a pośrednio i zbyt kapsułek. W ramach promocji klienci zyskiwali możliwość kupna ekspresu do kawy wraz z atrakcyjnym upominkiem (zapasem kapsułek, kompletem filiżanek do kawek), albo rabatem. Zwróciła się więc do Izby Skarbowej z zapytaniem, czy wydatki związane z promocją, a dotyczące wzrostu sprzedaży ekspresów, może wliczyć w koszty uzyskania przychodów jako, że od zwiększonej sprzedaży ekspresów zależny jest wzrost sprzedaży  kapsułek, a więc i wysokość jej własnych przychodów.

Izba Skarbowa nie wyraziła zgody na takie rozliczenie.

Warszawski WSA do którego następnie zwróciła się firma, przyznał jej natomiast rację. Orzekł, że skoro między ekspresem, a kapsułkami istnieje funkcjonalne powiązanie, to wydatki ponoszone przez spółkę na czynności marketingowe promujące sprzedaż ekspresów może ona wliczyć w koszty przychodów, gdyż sprzedaż kapsułek jest bezpośrednio uzależniona od tego, czy konsumenci posiadają ekspresy. Należy przez to rozumieć, że promocja ekspresów  ma wpływ na przychody firmy pozyskującej zyski ze sprzedaży kapsułek do kawy.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 kwietnia 2014 roku (sygn. akt III SA/Wa 2791/13) jest nieprawomocny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Udowodnij, że jesteś człowiekiem *